Recenze: Ladislav Vrchovský

DS Zdobičan, Vamberk

Láska k životu spasí i mrtvého
DS Zdobničan Vamberk přijel na KDP 2024 se svižnou romantickou komedií britské autorky Pam Valentine Láska mezi nebem a zemí. Hra je o tom, jak je důležité mít pro co žít, i když jste tak trochu po smrti. Škoda, že se diváci z programu nedozvědí, kdo tak hezkou komedii napsal, a že vydařený překlad do češtiny je dílem Martina Fahrnera.
Pam Valentine se narodila v Londýně v divadelní rodině, a v mládí řešila především otázku, jestli být scenáristkou nebo herečkou. Nakonec se rozhodla psát, protože se jí zdálo jednodušší scénář vytvořit než se ho naučit. Nezůstala však jen u televizní tvorby. Divadelní komedie Láska mezi nebem a zemí obletěla doslova celý svět.
Obsah hry: spisovatel Jak Cameron se svou manželkou se utopí na výletě lodí a po smrti se oba vracejí do svého venkovského domu jako duchové. Prozatím vyštvali všechny nájemníky, aby měli klid. Jak? Strašili je, aby se do jejich venkovského domu nikdo natrvalo nenastěhoval. Jejich snahy skutečně přivodí situaci, ve které realitní makléř Mark Webster přichází kvůli nevysvětlitelným jevům v domě o zájemce o dlouhodobý pronájem, či dokonce o koupi domu.
To vše platí, dokud se neobjeví dva mladí lidé, Simon a Flick. Simon Willis jako začínající spisovatel doufá, že ho zde třeba políbí stejná múza jako jeho předchůdce. Píše svoji první knihu a nevydělává peníze. Navíc Flick, jeho žena, je těhotná. Pověsti o tom, že v domě straší a nikdo v něm dlouho nevydrží, jim tedy připadají spíš jako výhoda. Z důvodu rozvíjení komediálních situací přidá autorka ještě dvě více méně epizodní, ale zároveň velmi důležité postavy: matku Flick Marcii Bradshawowou a Anděla.
Základem komediálních situací jsou vztahy mezi oběma páry uvnitř, tedy manželé a jejich vzájemné chování, a také vztah matky Marcie jak ke své dceři, tak k budoucímu otci Marciina vnoučete. K jevištnímu využití se nabízí vztah Marka Webstera k nadpřirozeným jevům. Tím zcela hlavním citem, který celou hrou prochází, je pak láska. Ta docela obyčejná, ale zároveň ze všeho nejcennější a nejdůležitější, láska člověka k člověku a láska k životu.
Ve Zdobničanu našli pro osoby hry celkem vhodné představitele, zejména dvojice Flic a její matka je velmi vydařená. Zasvěcení vědí, proč … Škoda, že zůstal poněkud bokem jistý konflikt mezi dcerou a matkou (myšleno mezi postavami hry…). Stejně tak je otázkou, které téma je tu zvoleno jako hlavní. V textu je to zřejmé: tam jsou to životy obou hlavních dvojic a jejich prolínání. Pam Valentine ovšem jako úspěšná autorka komedií také ví, že dějová linka, která musí být zcela logická a věrohodná, je vždy jen hlavní nití, na které jsou zavěšeny slovní i situační gagy. Měly by být dokonale vystavěné a svižně odehrané, bez zbytečného protahování a pauzírování. Přesně načasované, dotažené do pointy.
Hlavní rezervy inscenace jsou v dramaturgii. Ke konci představení stále více narůstá míra psychologizování, sentimentality a patetičnosti a chybí více humorného nadhledu (výjimkou je postava Jacka Camerona a její herecké uchopení Oldřichem Plašilem). Další rezervy jsou ve výkladu jednotlivých postav a jejich jasně definovaných vztazích, bez výpadků v textu odehraných situacích. Nejkvalitnější z jednotlivých komponent inscenace je scéna, která má téměř profesionální úroveň.
Tato duchařská komedie by mnohem více pobavila publikum, kdyby byl bohatěji využit komický potenciál faktu, že duchové vidí živé lidi, ale ti živí nevidí je. Prospělo by statičnost některých scén nahradit nejen větší mírou komediálního pohrávání si s nadpřirozenými jevy (nestačí jen dvojí letmé posunutí obrazu na stěně a jedna vznášející se sklenice, či v závěru pohyb ozdoby na vrcholku vánočního stromku). Stálo by za to i více si pohrát se vzájemnými kontakty mezi všemi postavami, které se ocitnou ve stejné chvíli setkávají v hracím prostoru. Smíchu a dobré zábavy by jistě bylo v hledišti více.