Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 

Obsah stránky

Susana Torres Molina - Ona - Klubová scéna TMA-divadla, Terezín

Jen málokterý divadelní festival  se může pochlubit uvedením dvou českých premiér zahraničních autorů. ONA byla druhá z nich. Autorka patří k typické produkci univerzitních divadel, které hledají nové možnosti a divadelní formy postoje ke světu. Text je zajímavou racionální konstrukcí, která postrádá psychologickou hloubku Williemsovského typu. Psychologie postav je stručně naznačená, spíše jde o různost a výboj postojů (v překladu, který je značně literární), možná jde i o stupňující se variaci na lidskou posedlost vášní, sobectví, zločinu a odplaty.

Inscenace se odehrává v zajímavě řešeném prostoru jako volný sled situací, postrádá dostatek vnitřního přetlaku postav v mezní situaci odehrávající se v sauně (i ona je zde určitým obrazem). Je správné, že inscenátoři nechtějí prozradit odhalení postav. Ale situace člověka, ať se staví jako jeden z milenců, prožívá niterně intenzívně situaci po vraždě ženy, by mohla být naplněná bohatším vnitřním jednáním se skrytou motivací, záměrnou provokací partnera s cílem dohnat ho k vraždě a pomstít se tak své již mrtvé ženě i jemu, protože skončí v kriminále.

Text je psán jako řada oddělených sekvencí, které by mohly být řešeny s přesnější výstavbou celku, pomohlo by i jejich střihové oddělení v aranžmá. Atmosféra sauny, přetlak vedoucí k prudkému jednání zjitřených nervů byl z valné části nahrazen volnější diskuzí. Nutno ovšem říct, že se režisérka velmi počestně potýkala s realizací tohoto dráždivého tématu v nelehké předloze a je zásluhou dobrých hereckých představitelů, že si inscenace přes všechny problémy získala zaslouženou pozornost.

František Laurin
Vyšlo ve Větrníku č. -1
12. 10. 2011

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2017