Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 

Obsah stránky

Morkovští ochotníci, o.s., Morkovice - Norman Robbins - Hrobka

Norman Robbins je zkušený anglický dramatik, který se v tomto roce dožívá osmdesátky. Dotkl se jako autor snad všech dramatických žánrů, pantominy, muzikálů, činohry; pracoval pro rozhlas, televizi, divadlo i film. Někdo spočítal, že jeho jméno je spojeno se 40000 inscenacemi profesionálních i amatérských divadel. U nás se z jeho rozsáhlého díla hraje jen Hrobka s vyhlídkou.

Dějištěm je starobylý dům plný nedočkavých dědiců s krajně podezřelým, výstředním chováním. Dům je protkaný tajnými chodbami a víme, že v rozsáhlé zahradě je podivný záhon růží a hrobka se zapečetěnou rakví. V ní údajně odpočívá právě zesnulý majitel panství a značné finanční hotovosti. Údajně. Ale jak je tomu ve skutečnosti? Kdo má prsty v záhadných a náhlých odchodech dědiců na věčnost? Napětí, hrůzná odhalení i neotřelý humor. To vše je v Robbinsonově detektivní komedii s hororovými prvky.

Soubor ochotníků z Morkovic si Hrobku s vyhlídkou vybral ke své realizaci. Název změnil na Hrobku , ale určité zjednodušení není pouze v názvu. Režisér Tomáš Ledvina jakoby rezignoval na vypracování žánru detektivní komedie , kde každá postava má nejen své výrazné rysy, ale i určitý díl tajemství. Vytvořil galerii postav v silně pitvorné groteskní nadsázce. K podivínům rodiny Tombů ještě přiřadil bláznivě koncipovaného právníka Penworthyho, služku Agátu a dokonce proti všem pravidlům v samém závěru i autorem zcela protichůdně koncipovanou Annu. Vztahy mezi postavami (např. mezi manžely Annou a Marcusem) nejsou ani naznačeny a nemohou proto naznačit tajemství, které by mohl divák při troše pozornosti vyluštit. Přitom nelze většině členů souboru upřít schopnost autenticky existovat na jevišti. Potěšili ale spíše v jednotlivých scénách (např. erotická scéna Moniky na židli) než v zacíleném budování situací spějící k vyřešení detektivního příběhu. Škoda, že živá hudba byla umístěna za scénou. Ochudila se o možnost rytmicky oživit dramatické předěly.

A ještě jedna poznámka na závěr. Jestli chtěl soubor redukovat, mělo to být v textu. Samozřejmě při zachování klíčových informací.

Máša Caltová
Vyšlo ve Větrníku č. 1
14. 10. 2010

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2017