Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Obsah stránky

Morkovští ochotníci, o.s., Morkovice - Norman Robbins - Hrobka

Norman Robbins je zkušený anglický dramatik, který se v tomto roce dožívá osmdesátky. Dotkl se jako autor snad všech dramatických žánrů, pantominy, muzikálů, činohry; pracoval pro rozhlas, televizi, divadlo i film. Někdo spočítal, že jeho jméno je spojeno se 40000 inscenacemi profesionálních i amatérských divadel. U nás se z jeho rozsáhlého díla hraje jen Hrobka s vyhlídkou.

Dějištěm je starobylý dům plný nedočkavých dědiců s krajně podezřelým, výstředním chováním. Dům je protkaný tajnými chodbami a víme, že v rozsáhlé zahradě je podivný záhon růží a hrobka se zapečetěnou rakví. V ní údajně odpočívá právě zesnulý majitel panství a značné finanční hotovosti. Údajně. Ale jak je tomu ve skutečnosti? Kdo má prsty v záhadných a náhlých odchodech dědiců na věčnost? Napětí, hrůzná odhalení i neotřelý humor. To vše je v Robbinsonově detektivní komedii s hororovými prvky.

Soubor ochotníků z Morkovic si Hrobku s vyhlídkou vybral ke své realizaci. Název změnil na Hrobku , ale určité zjednodušení není pouze v názvu. Režisér Tomáš Ledvina jakoby rezignoval na vypracování žánru detektivní komedie , kde každá postava má nejen své výrazné rysy, ale i určitý díl tajemství. Vytvořil galerii postav v silně pitvorné groteskní nadsázce. K podivínům rodiny Tombů ještě přiřadil bláznivě koncipovaného právníka Penworthyho, služku Agátu a dokonce proti všem pravidlům v samém závěru i autorem zcela protichůdně koncipovanou Annu. Vztahy mezi postavami (např. mezi manžely Annou a Marcusem) nejsou ani naznačeny a nemohou proto naznačit tajemství, které by mohl divák při troše pozornosti vyluštit. Přitom nelze většině členů souboru upřít schopnost autenticky existovat na jevišti. Potěšili ale spíše v jednotlivých scénách (např. erotická scéna Moniky na židli) než v zacíleném budování situací spějící k vyřešení detektivního příběhu. Škoda, že živá hudba byla umístěna za scénou. Ochudila se o možnost rytmicky oživit dramatické předěly.

A ještě jedna poznámka na závěr. Jestli chtěl soubor redukovat, mělo to být v textu. Samozřejmě při zachování klíčových informací.

Máša Caltová
Vyšlo ve Větrníku č. 3
14. 10. 2010

Další články v rubrice:

Ray Cooney - 1 + 1 = 3 - ŠAMU Štítina, 20. 10. 2018
Ray Cooney - Rodina je základ státu - DS J. K. Tyl Meziměstí, 19. 10. 2018
Pam Valentine - Mezi nebem a zemí - Divadlo Prkno Veverská bítýška, 18. 10. 2018
Miro Gavan - Ženy v ringu aneb Vše o ženách - Divadlo Stodola Jiříkovice, 17. 10. 2018
Doveda - Český děják - Doveda Sloupnice, 16. 10. 2018
Anton Pavlovič Čechov - Můj strýček, Jeho Excelence - Divadelní spolek Scéna Libochovice, 15. 10. 2018
Bedřich Smetana: The Greatest Hits - DS Krakonoš Vysoké nad Jizerou, 14. 10. 2018

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2018