Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Obsah stránky

DS Osada Horní Bříza - Eric-Emmanuel Schnitt - Hotel mezi dvěma světy

Padesátiletý francouzský autor Eric-Emmanuel Schnitt získal evropskou popularitu několika hrami, mezi něž patří Hotel mezi dvěma světy, tedy hraničným místem mezi životem a smrtí. Autor sám je bytostný filosof a metafyzik, klade spolu s postavami různého společenského spektra (odsouzenými k nečinnosti a čekání až osud rozhodne, zda se vrátí k životu  či bude pokračovat v cestě někam, odkud není návratu),  otázky o smyslu života, osudu, možnosti volby či hledání, jak při eventuálním návratu jinak organizovat svůj život. Možná i hledání Boha v lásce samé.

Text nepředstavuje skutečné drama, postavy samy nemohou jednat a rozhodovat se (čekají na rozhodnutí osudu a napětí vzniká spíše vnější situací, zda výtah někam pojede někomu nahoru či zpátky na zem). Text sám je založen na konstrukci a jisté kalkulaci, konečně ve francouzském dramatu jsou to tendence časté, kdy skutečné lidské drama je nahrazeno napínavou šachovou partií myšlenek. A z tohoto úhlu pohledu lze analyzovat inscenaci.

Zdá se, že soubor text hry v té základní myšlenkové poloze interpretuje vkusně se smyslem pro jeho význam a logiku. A v přirozené civilní poloze bez hereckého přehrávání. Přesto se zdá, že mezní situace lidí před konečným verdiktem osudu nejsou dostatečně naplněny vzrušujícím hledáním, pochybnostmi i nacházením. Herci hrají spíše vedle sebe, než aby k tomu, co si vzájemně říkají, zaujímali přesný polemický vztah. Málo aktivně nacházejí, a tak nedochází k onomu vzrušujícímu souboji postojů, myšlenek, vzájemného hledání.

Jisté pochybnosti vzbuzuje i upravený závěr, který proti autorově je doslovný, zkreslující i zatemňující. Publikum sledovalo inscenaci s účastí, pozorností, citlivě vnímalo položené otázky, k lítosti však se nedostavil hlubší dramatický zážitek. 

František Laurin
Vyšlo ve Větrníku č. -1
11. 10. 2010

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2018