Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Obsah stránky

Pam Valentine - Mezi nebem a zemí - Divadlo Prkno Veverská bítýška

Komedie současné britské autorky, která se hraje rovněž pod názvem Láska mezi nebem a zemí, prošla s úspěchem mnohými českými divadly. Její pouť zahájilo jako první karlovarské městské divadlo a od sezóny 2017/18 ji hraje také Divadlo Na Fidlovačce. Prkno není prvním amatérským divadlem, které hru uvádí. Už v roce 2014 s ní soutěžilo na ostravských Bucharech (postu-pová přehlídka na Divadelní piknik Volyně) divadlo Devítka z Ostravy.
 
Romantická konverzační komedie o tom, že žít se má tady a teď, neboť žádná vteřina našeho života se nebude opakovat, těží z poměrně atraktivního setkání světa duchů, kteří nemohou odejít z tohoto světa, dokud si nevypořádají své vztahy se světem živých. Námět připomíná zejména filmovou komedii Tima Burtona Beetlejuice, kterou v roce 2013 na KDP uvedl Mrsťa Prsťa Junior z Kouřimi pod názvem Deadline. 
 
Hlavními postavami jsou dva manželské páry – Cameronovi se po smrti vrátili do svého domu a jsou připraveni z něj vypudit každého nájemníka – Willisovi se nastěhují v době, kdy Mark, obdivovatel Cameronových detektivek, píše vlastní knihu a jeho žena Felicity = Flic je těhotná. Duch Susie přemluví manžela, aby mladým pomohli. Tyto páry tvoří zrcadlový kvartet a řada situací funguje jako dvě situace v jednom čase a prostoru. Vojtěch Orenič (režijní debut) zvolil jako zásadní řešení civilní jevištní projev, kostýmy, realistickou scénu. Trochu to nabourává stylizovaný pohyb na scéně. Tato civilnost rozhodně umocňuje lidské téma hry a zároveň oslabuje jistou sentimentálnost nezbytně ústící do happyendu.
 
Předepsaný žánr konverzační komedie vyžaduje slovní jednání v situacích. Čtyři hráči by měli být rovnocennými partnery, protože jednají zrcadlově, a měli by se vzájemně ovlivňovat. Důležitá je akcentace zásadních dějových faktů, což se musí odrážet i v temporytmu inscenace.  Tyto tři požadavky jsou zároveň hlavními slabinami Prkna. Hráči většinou říkají text, ale nejednají, starší dvojice duchů válcuje mladší pár, temporytmus se neproměňuje. Zejména v první půlce chybí průběžné jednání. Důležitá fakta (např. motivace změny jednání Cameronových) nemusí divák vůbec postřehnout (Jacka zaujme příležitost psát s mladým kolegou další knihu a Susie postřehne, že Flic je těhotná). Režie prostě nevykládá situace po tématech. Většině situací chybí mizanscéna a herci často své repliky říkají do publika, tedy nikoliv partnerovi. Suchý anglický slovní humor je třeba tzv. prodat, vytvořit si prostor pro načasování i pointu. Nebyly využity možnosti pro jiný druh komiky (mimoslovní jednání, gagy), které nabízejí zejména situace epizodních postav (matka a realitní agent). Potenciál v tomto směru má velmi netradiční Strážný Anděl a byl také částečně využit. Oživení by mohly přinést konflikty (např. přetahování o vázu apod.). Druhá půlka fungovala lépe než ta první.
 
Zejména v druhé půlce září v postavě Susie Eva Jakubcová a je třeba pochválit pokus o významové svícení jako lightdesign. 
 
Může se zdát, že výtek je tolik, že se inscenace zcela nepovedla. Je fair připomenout, že naplnění žánru konverzační komedie je docela obtížné a že každý pokus o něj je třeba ocenit.

Lenka Lázňovská
Vyšlo ve Větrníku č. 7
18. 10. 2018

Další články v rubrice:

Ray Cooney - 1 + 1 = 3 - ŠAMU Štítina, 20. 10. 2018
Ray Cooney - Rodina je základ státu - DS J. K. Tyl Meziměstí, 19. 10. 2018
Miro Gavan - Ženy v ringu aneb Vše o ženách - Divadlo Stodola Jiříkovice, 17. 10. 2018
Doveda - Český děják - Doveda Sloupnice, 16. 10. 2018
Anton Pavlovič Čechov - Můj strýček, Jeho Excelence - Divadelní spolek Scéna Libochovice, 15. 10. 2018
Bedřich Smetana: The Greatest Hits - DS Krakonoš Vysoké nad Jizerou, 14. 10. 2018

Další články autora:

Anton Pavlovič Čechov - Můj strýček, Jeho Excelence - Divadelní spolek Scéna Libochovice, 15. 10. 2018
K poctě člověku a divadelníkovi, 13. 10. 2018

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2018