Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 

Obsah stránky

Pam Valentine - Mezi nebem a zemí - Divadlo Prkno Veverská bítýška

Komedie současné britské autorky, která se hraje rovněž pod názvem Láska mezi nebem a zemí, prošla s úspěchem mnohými českými divadly. Její pouť zahájilo jako první karlovarské městské divadlo a od sezóny 2017/18 ji hraje také Divadlo Na Fidlovačce. Prkno není prvním amatérským divadlem, které hru uvádí. Už v roce 2014 s ní soutěžilo na ostravských Bucharech (postu-pová přehlídka na Divadelní piknik Volyně) divadlo Devítka z Ostravy.
 
Romantická konverzační komedie o tom, že žít se má tady a teď, neboť žádná vteřina našeho života se nebude opakovat, těží z poměrně atraktivního setkání světa duchů, kteří nemohou odejít z tohoto světa, dokud si nevypořádají své vztahy se světem živých. Námět připomíná zejména filmovou komedii Tima Burtona Beetlejuice, kterou v roce 2013 na KDP uvedl Mrsťa Prsťa Junior z Kouřimi pod názvem Deadline. 
 
Hlavními postavami jsou dva manželské páry – Cameronovi se po smrti vrátili do svého domu a jsou připraveni z něj vypudit každého nájemníka – Willisovi se nastěhují v době, kdy Mark, obdivovatel Cameronových detektivek, píše vlastní knihu a jeho žena Felicity = Flic je těhotná. Duch Susie přemluví manžela, aby mladým pomohli. Tyto páry tvoří zrcadlový kvartet a řada situací funguje jako dvě situace v jednom čase a prostoru. Vojtěch Orenič (režijní debut) zvolil jako zásadní řešení civilní jevištní projev, kostýmy, realistickou scénu. Trochu to nabourává stylizovaný pohyb na scéně. Tato civilnost rozhodně umocňuje lidské téma hry a zároveň oslabuje jistou sentimentálnost nezbytně ústící do happyendu.
 
Předepsaný žánr konverzační komedie vyžaduje slovní jednání v situacích. Čtyři hráči by měli být rovnocennými partnery, protože jednají zrcadlově, a měli by se vzájemně ovlivňovat. Důležitá je akcentace zásadních dějových faktů, což se musí odrážet i v temporytmu inscenace.  Tyto tři požadavky jsou zároveň hlavními slabinami Prkna. Hráči většinou říkají text, ale nejednají, starší dvojice duchů válcuje mladší pár, temporytmus se neproměňuje. Zejména v první půlce chybí průběžné jednání. Důležitá fakta (např. motivace změny jednání Cameronových) nemusí divák vůbec postřehnout (Jacka zaujme příležitost psát s mladým kolegou další knihu a Susie postřehne, že Flic je těhotná). Režie prostě nevykládá situace po tématech. Většině situací chybí mizanscéna a herci často své repliky říkají do publika, tedy nikoliv partnerovi. Suchý anglický slovní humor je třeba tzv. prodat, vytvořit si prostor pro načasování i pointu. Nebyly využity možnosti pro jiný druh komiky (mimoslovní jednání, gagy), které nabízejí zejména situace epizodních postav (matka a realitní agent). Potenciál v tomto směru má velmi netradiční Strážný Anděl a byl také částečně využit. Oživení by mohly přinést konflikty (např. přetahování o vázu apod.). Druhá půlka fungovala lépe než ta první.
 
Zejména v druhé půlce září v postavě Susie Eva Jakubcová a je třeba pochválit pokus o významové svícení jako lightdesign. 
 
Může se zdát, že výtek je tolik, že se inscenace zcela nepovedla. Je fair připomenout, že naplnění žánru konverzační komedie je docela obtížné a že každý pokus o něj je třeba ocenit.

Lenka Lázňovská
Vyšlo ve Větrníku č. -6
18. 10. 2018

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2021