Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Obsah stránky

Robin Hawdon - Úžasná svatba - DS Vojan Desná - Mladá haluz

Zatímco u řady dosud uvedených inscenací letošního Krakonošova divadelního podzimu jsme mohli konstatovat, že mají na českých jevištích malou inscenační praxi, případně šlo o českou premiéru v amatérském divadle (Opačné pohlaví, Vzpomínky na vodě), tento titul, který se hraje ve dvou překladech a s dvěma názvy, je na tom právě naopak. Hrál se a jistě se i hrát bude na mnoha scénách a také na KDP jej už premiérovala ŠAMU Štítina. Bylo to v roce 2011, o rok později titul uvedli na festivalu Jiráskův Hronov. To samozřejmě může být výhoda i past, zvláště jde-li o soubor, který férově přiznává, že s činohrou pro dospělé nemají žádné zkušenosti. Přesto se Mladé haluzi už v loňském roce podařilo představit svou Úžasnou svatbu (hrají překlad Martina Fahrnera, a to ve vlastní úpravě) na Divadelním pikniku ve Volyni (národní přehlídka činoherního a hudebního divadla).
 
Úžasná svatba (Perfect Wedding) je výborně napsaná crazy komedie postavená na situacích, do nichž se čtveřice - ženich Bill, svědek Tom, nevěsta Rachel, Tomova nová slečna Judy - zaplétají v časově tísni několik hodin před svatbou za vydatné pomoci dobrovolné herečky a moralistky, pokojské Julie. Žánr ke své úspěšné realizaci potřebuje splnění řady předpokladů. V prvé řadě je to dobré typové obsazení, z něhož vyplývá uvěřitelné a jevištně pravdivé jednání postav. Pochybnost vyvolává obsazení role nevěsty Rachel (Iva Halamová), která je jasně starší než ostatní postavy. Divák si nemůže nepoložit otázku, zda je to vhodná partnerka pro Billa. Pak ale celá základní zápletka (jeho nevěra noc před svatbou s Judy) nedává smysl. Další podmínkou je vytvoření dobrého hracího prostoru, tedy s řadou dveří, který prostor pro moderní frašku musí mít. Režisérka Vlaďka Koďousková to vyřešila originálně – stylizovanými dveřmi, které jsou jenom rámem se zavíráním. To funguje, neboť to posiluje divákovu orientaci, on vidí, kdo je za dveřmi a může si vychutnat to, že postavy pracně řešící situaci, budou vzápětí konfrontovány s novými dějový-mi fakty. 
 
Základem komedie jsou režijně vybudované a herecky naplněné situace, v nichž se zároveň uplatní i slovní humor, většinou jde o dvojsmysly. Je třeba říci, že Vlaďka bezpečně ví, jaký žánr má v ruce a dokáže jej tvořivě naplnit řadou nápadů. Většinou dobře funguje komediální temporytmus, vlastně řemen padá jen občas. Např. se to stalo těsně na konci prvního jednání. 
 
Pokud jde o herecký styl, pak je třeba říci, že diváka vlastně nezajímá výsledek konkrétní situace, nýbrž proces řešení. Důležitý je přitom timing. To se lépe daří naplnit Tomovi (Lukáš Frydrych) než Billovi (Honza Lála). Bill, který by měl být tahounem inscenace, tedy tím, kdo vymýšlí řešení a musí myslet i za partnery, to valí ve velkém tempu, aniž by si dopřál čas na komentář ve smyslu zhodnocení situace. Pokud jde o ženské postavy, nejlépe vychází pokojská Julie Lenky Dvořákové, která dobře hraje téma postavy. Postava Judy (Lucie Václová), která je z hlediska žánru docela komplikovaná (má v sobě lyrický motiv), vlastně nejvíce psychologizuje a je stylizovaná do naivky. Ona však jedná velmi odhodlaně a nelže ani jednomu z partnerů. Tak se naivka nechová. Rezervy jsou v závěrečné scéně, v níž jsou Rachel a Judy sokyně bojující o Billa. Z obou stran to není vybudované v souladu s logikou situace. Vlaďka udělala řadu škrtů, což je většinou ku prospěchu inscenace. Občas však je ve škrtu i něco, co je vysvětlením motivace postavy. Nevadí to u pokojské, která se propůjčí ke spolupráci, neboť je amatérskou herečkou. Naopak je škoda, že byl škrtnut monolog Judy, v němž vysvět-luje, proč se vlastně s Billem zapletla.
 
Přes tyto výhrady je třeba konstatovat, že jsme viděli zajímavou a dobře udělanou inscenaci, zatím na letošním KDP nejlepší. Platí stokrát omílaná pravda, že dobře napsaný text je vždy jedním z předpokladů dobré inscenace.


Lenka Lázňovská
Vyšlo ve Větrníku č. 7
19. 10. 2017

Další články v rubrice:

Ernst Bryl, Katarzyna Gärtner - Malované na skle - Bodlák, Bernacké ochotnické divadlo Bernartice, 21. 10. 2017
Georges Feydeau - Brouk v hlavě - Dobřichovická divadelní společnost Dobřichovice, 20. 10. 2017
Na motivy Boženy Němcové - Čert a Káča - divadlo Malvína při Zmatkaři Dobronín, 18. 10. 2017
Shelagh Stephenson - Vzpomínky na vodě - Zmatkaři Dobronín, 18. 10. 2017
Stanislava Kočvarová - Ženské nebe - ŽAS - Ženský amatérský spolek Homole, 17. 10. 2017
Vít Lichtenberg, Kateřina Pokorná - Krysí dům - Voživot Mladá Vožice, 16. 10. 2017
Robert Thomas - Turecká kavárna - DS Zdobničan Vamberk, 15. 10. 2017
David Tristram - Opačné pohlaví - Divadlo Pod zámkem při TJ Sokol Kyjovice, 14. 10. 2017

Další články autora:

David Tristram - Opačné pohlaví - Divadlo Pod zámkem při TJ Sokol Kyjovice, 14. 10. 2017

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2017