Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Obsah stránky

Robert Thomas - Turecká kavárna - DS Zdobničan Vamberk

Francouzský dramatik Robert Thomas patří bezesporu – vedle Agathy Christie – k nejprestižnějším a nejvýznamnějším autorům detektivního žánru v oblasti divadelního umění. Jeho hry, jako např. Osm žen, Vražedné dědictví, Dvojí hra a především Past na osamělého muže (Stalo se v Chamonix) byly a stále ještě jsou poměrně často uváděny na profesionálních a v poslední době častěji na amatérských jevištích. Hra Turecká kavárna je původně složena ze série čtyř detektivních mikrokomedií a navazuje tak volně na Thomasovo dřívější a asi slavnější dílo Mandarinkový pokoj (pět komediálních povídek z jednoho pokoje v pařížském hotýlku). 
Výrazným autorovým rysem, který je velmi patrný i v předloze Turecká kavárna, je spojení a prolínání detektivního a komediálního žánru. Tohoto faktu si byl, dle mého názoru, velmi dobře vědom DS Zdobničan Vamberk a především režisérka a zároveň představitelka Františky, která provází dějem, Alena Joachimsthalerová. Z celé inscenace je patrná základní režijní koncepce jisté nadsázky ve všech složkách, k čemuž odkazují nejen zvolené herecké prostředky, ale zejména zdařilé režijně-scénografické řešení, z kterého je zřejmé, že vše, co se odehrává na scéně, je divadlo a my, jako diváci, jsme svědky hry, nikoliv realistického příběhu. 
 
Velkou otázkou však je, jakým způsobem se vamberskému souboru podařilo tuto avizovanou koncepci naplnit. Ne vždy zmíněná nadsázka a motivy detektivního příběhu byly inscenačně vyváženy natolik, aby vyvolaly žádoucí jevištní napětí. 
 
Nemohu se zároveň zbavit dojmu, že ona „detektivní“ rovina předlohy, je z hlediska dnešního diváka (hra vznikla před více než třiceti lety) poněkud naivní a jednoznačně předvídatelná. Z pohledu dneška je daleko důležitější to, jakým způsobem jsou jednotlivé postavy herecky ztvárněny. A to jednoznačně ospravedlňuje inscenování textu pro současného diváka. Herecká složka se však v mnoha případech bohužel omezuje na rychlou interpretaci předepsaného textu, ale tím je značně zredukováno zveřejnění motivací jednání jednotlivých postav. Nejvíc patrné je to v mikrokomedii Ministr ze zlata, která je evidentně napsána proto, aby si představitel postavy Adriena de Beaumanta na scéně takzvaně užíval a z reakce kavárnice Jiřinky čerpal další a další důvody svého sebestředného jednání. Také pointa této části, doporučená samotným autorem, je, dle mého názoru, divadelně účinnější, než ta, kterou jsme zhlédli při přehlídkovém představení. Podobně lineárním a v důsledku nepřekvapivým způsobem je vedena i postava Marcela Foucheta v povídce Ustrašený svědek, což i této části ubírá na divadelní věrohodnosti. Nejpřijatelněji pak vyznívá v inscenaci DS Zdobničan Vamberk povídka třetí a poslední, Pes a kočka, kde především díky přesvědčivým hereckým výkonům Oldřicha Plašila v roli Komisaře Pellissiéra (stejně tak jeho velmi dobrý výkon v roli Felixe Lombarda v první povídce) a Petra Barvínka jako Richarda se podařilo vyváženě diváka pobavit a zároveň udržet v napětí, zda tento příběh dopadne dle očekávání či naopak.
 
Nutno zároveň konstatovat, že herecký výkon Lucie Vodákové v roli Jiřinky působil poměrně sympaticky. 
 
Na závěr bych rád poděkoval vamberskému souboru za snahu utkat se z dnešního pohledu s poměrně nelehkým a archaickým textem Roberta Thomase a za to, že jejich základní žánrově stylové uchopení této látky bylo správné, i když výsledek přehlídkového představení vyvolal mnohé rozpaky. 

Milan Schejbal
Vyšlo ve Větrníku č. 3
15. 10. 2017

Další články v rubrice:

Ernst Bryl, Katarzyna Gärtner - Malované na skle - Bodlák, Bernacké ochotnické divadlo Bernartice, 21. 10. 2017
Georges Feydeau - Brouk v hlavě - Dobřichovická divadelní společnost Dobřichovice, 20. 10. 2017
Robin Hawdon - Úžasná svatba - DS Vojan Desná - Mladá haluz, 19. 10. 2017
Na motivy Boženy Němcové - Čert a Káča - divadlo Malvína při Zmatkaři Dobronín, 18. 10. 2017
Shelagh Stephenson - Vzpomínky na vodě - Zmatkaři Dobronín, 18. 10. 2017
Stanislava Kočvarová - Ženské nebe - ŽAS - Ženský amatérský spolek Homole, 17. 10. 2017
Vít Lichtenberg, Kateřina Pokorná - Krysí dům - Voživot Mladá Vožice, 16. 10. 2017
David Tristram - Opačné pohlaví - Divadlo Pod zámkem při TJ Sokol Kyjovice, 14. 10. 2017

Další články autora:

Závěrečné slovo odborné poroty XLVIII. ročníku KDP, 22. 10. 2017
Stanislava Kočvarová - Ženské nebe - ŽAS - Ženský amatérský spolek Homole, 17. 10. 2017

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2017