Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 

Obsah stránky

Ernst Bryll, Katarzyna Gärtnerová, Jaromír Nohavica - Malované na skle - DS Krakonoš Vysoké nad Jize

Polský básník, prozaik a dramatik Ernst Bryll napsal Na skle malované v roce 1975 a za celou dobu své existence hra nezmizela ze světových scén. Už to vypovídá o její kvalitě. Neodmyslitelnou součástí tohoto díla je organické propojení s hudbou Katerzyny Gärtnerové – také Polky. Nejedná se ale o muzikál, ani o hru se zpěvy, ale o dokonalé sepjetí hudby a básnického významu. V této míře nemá Na skle malované ve světové dramatice obdoby. Styl Ernsta Brylla připomíná lidovou poezii, ale ve skutečnosti jde o svébytné básnické dílo, které má vlastní styl a originální výpovědní hodnotu. Formou sporu konfrontuje Bryll nejen legendy o zbojnickém osudu, ale především spory o zbojnickou duši, a nedává jednoznačnou odpověď. Nastoluje otázky, co je to svoboda, láska, něha, touha, okouzlení i zklamání. 
 
Divadelní spolek Krakonoš z Vysokého nad Jizerou zvolil překlad Jaroslava Nohavici a Renáty Putzlacher-Buchtové.  Jde o šťastnou volbu, protože tento překlad nejpřesněji vystihuje poetiku E. Brylla. Smysluplné byly i škrty, ke kterým sáhla režisérka Marie Trunečková, protože ulevila příliš rozvleklé první části hry, aniž by oslabila výpovědní hodnotu textu. Marie Trunečková zapojila do hry celý soubor a je obdivuhodné, jak se jí podařilo všechny herce sjednotit do fascinujícího, emotivně silného, přitom výrazného dramatického projevu. Přes generační rozdíly je soubor dokonale sehraný a zvládá jak herecké, tak taneční a zpěvní party.
 
Inscenaci pomáhá i citlivá, živá hudba. Velkou zásluhu na úspěchu vysockého představení má choreograf Martin Pacek. Taneční čísla jsou efektní, ale důsledně slouží dramatickým situacím. Ve druhé části inscenace jsou taneční čísla na pomezí artistického umění. Herecké výkony jsou díky citlivému režijnímu vedení Marie Trunečkové vyrovnané, vyniká v nich ale zejména Aleš Havelka jako charizmatický Janík a tajemná Smrt Veroniky Havelkové. Obsazením Anděla mužem (Ondřej Nosek) a Ďábla ženou (Jana Klímová) posílila režisérka jemný humor hry. Znamenitě inscenaci slouží i výtvarná složka (scéna i kostýmy). 
Máša Caltová
Vyšlo ve Větrníku č. 0
13. 10. 2013

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2017