Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Obsah stránky

Režisér má být hlavně tolerantní

Povídání se Svatoplukem Vašutem bylo moudré, vtipné a především příjemné. 
 
Představte mi, prosím, co je vaším posláním na Krakonošově divadelním podzimu.
Mým posláním je stmelit rozdílné osobnosti režisérů, které navštěvují tuto přehlídku za záměrem tvořit. Je to obtížné, protože jak už to u režisérů bývá, všichni mají vysoké ego. Náhodně je rozlosuji do tří skupin, zvolí se jeden režisér a ten udělá obsazení. Zkouší se hra Dům Bernardy Alby.  
 
Proč jste zvolil zrovna tento text?
Venkovské soubory nemají vždy šanci seznámit se se všemi světovými klasiky. Federico García Lorca, autor této hry, je jedním z těch, o kterého se blíže zajímám teprve rok a půl zpátky. Text jsem měl připravený pro svůj soubor v Teplicích, a tak jsem si řekl, že nebudu objevovat Ameriku a ukážu ji i ve Vysokém. 
 
Je seminář určen skutečně jen pro režiséry?
Většinu tvoří režiséři, ale pokud se chce účastnit někdo z herců, nemám nic proti tomu.
 
Na začátku jste mluvil o rozdílných osobnostech. Kdo tvoří letošní tým? 
Každý je svým způsobem samorost. Nejsou to žádní mladíci, mají za sebou kus práce. Ne všichni se dokáží podřídit. Zpravidla se ostatní podřizují režisérovi a ten někdy zapomíná, že by měl být daleko tolerantnější. Nemyslím tím, aby přehlížel chyby. Jen je třeba si uvědomit, že pracuje s živými bytostmi. Je důležité volit slova a jejich intenzitu, lehce by se z nich mohl stát pouhý akustický smog.  
 
Vy sám jste tedy tolerantním režisérem?
Ano! Je totiž hodně nadaných lidí, kteří svůj talent prohospodaří. Naopak ti, co jsou si vědomi svých nedostatků, svou pílí mnohdy ty nadané předčí.
gab
Vyšlo ve Větrníku č. 8
20. 10. 2017

Patička

© Jan Pohanka, David Hejral, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2018